A História da Matemática nos livros didáticos do ensino médio no conteúdo de Trigonometria

Authors

  • Francisco Adeilton Silva Universidade Estadual da Paraíba

Keywords:

History of Mathematics, Textbook, Trigonometry

Abstract

This study discusses about the History of Mathematics in the textbooks of High School in the content of Trigonometry. It is important to analyze the historical passages in the content of Trigonometry in the six textbooks of mathematics of the second year of High School, approved by the National Program of Didactic Book - PNLD 2015, based on the categories of meanings proposed by Alencar (2014). It is characterized as a research of a qualitative nature in order to ascertain aspects about the nature of the content and about the objective of the historical passages, describing the fundamental characteristics according to the categories of meanings pointed out by Alencar (2014). In order to reach the objectives and answer the questions of this research, the data were constructed from the analysis of the historical passages in the content of Trigonometry in the six textbooks of mathematics of the second year of High School approved by PNLD 2015. Given the analysis, it is observed that the History of Mathematics in textbooks in the content of Trigonometry is used as an accessory to mathematical content, most of the historical passages extol the contribution or discovery of an important personality in the History of Mathematics. We conclude that we observe a certain interest in using the History of Mathematics in the six textbooks analyzed, either by the requirement of such use of the same in the evaluation of the books by the PNLD, or by the author 's own will. We understand that if the teacher wants to insert the History of Mathematics in the content of Trigonometry in his classes, ideally he should do a bibliographic search in all six textbooks. For a single textbook does not serve this purpose, since the six textbooks together contribute a greater repertoire of possibilities of use of the History of Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, A. C. História da matemática no livro didático de matemática: práticas discursivas. Dissertação – Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Campina Grande, 2014.

BARONI, R. L. S., ROSA L.S. TEIXEIRA, M. V. NOBRE, S. R. A Investigação Cientifica em História da Matemática e suas Relações com o Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. In: BICUDO, Maria A. V. BORBA, Marcelo C. (orgs). Educação Matemática pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004, p. 164-185.

BIANCHI. M. I. Z. Uma reflexão sobre a presença da história da matemática nos livros didáticos. Dissertação de Mestrado. Rio Claro: UNESP, 2006.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2015: Matemática. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014.

DANTE, L. R. Matemática: contexto & aplicações. Vol. 2. 2. ed. São Paulo: Ática, 2013.

D`AMBROSIO, U. Prefácio. In: BORBA, M. de C.; ARAUJO, J. L. (orgs). Pesquisa qualitativa em educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, 11-22.

DIAS, G. F. A história da matemática como metodologia de ensino: um estudo a partir do tratado sobre o triângulo aritmético de Blaise Pascal. 2014. 189 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal - RN. 2014.

IEZZI, G. (et al). Matemática: ciência e aplicações. vol. 2. São Paulo: Saraiva, 2013.

LEONARDO, F. M. de. Conexões com a matemática. Vol. 2. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2013.

MELO, S.B. Algumas “ideias-força” no processo de inserção da história na educação matemática. Revista Symposium, Pernambuco, ano 7, n. 1, p. 28-33, jan./jun., 2003. Disponível em: <http://www.unicap.br/Arte/ler.php?art_cod=1510> Acesso em: 27 out. 2016.

MIGUEL, A.; MIORIM, M.A. História na Educação Matemática: propostas e desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. 208p. (Coleção Tendências em Educação Matemática).

PAIVA, M. Matemática: Paiva / Manoel Paiva. Vol. 2. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2013.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M. G. Matemática: Ensino Médio. Vol. 2. 8. Ed. São Paulo: Saraiva, 2013.

VIANNA, C. R. Matemática e História: algumas relações e implicações pedagógicas. Dissertação (Mestrado) Faculdade de Educação, USP, 1995.

Published

2022-09-12

How to Cite

Silva, F. A. (2022). A História da Matemática nos livros didáticos do ensino médio no conteúdo de Trigonometria. Revista De Estudos Pedagógicos Do Cariri, 1(04), 03–15. Retrieved from https://portalee.com.br/index.php/repc/article/view/129