Teaching performance in the teaching-learning process

Pedagogical challenges in sociocultural diversities

Authors

  • Luciana Santos Moro UECE - Universidade Estadual do Ceará

Keywords:

Teaching, Learning, Social diversity

Abstract

Social and cultural diversities are today the focus of discussion and concerns in educational institutions, inclusion and social exclusion in today's globalized society. Every student has his identity formed from family and social coexistence, and these will be confronted at the moment that they will live in the school media, with other social groups, influencing new ways of thinking and personality of the individuals. In the majority, cultural modalities established from cultural and social standards lead to discrimination and prejudice, and thus need to seek in the teaching and learning process, solutions that make it possible to soften and / or neutralize relationships of submission and discomfort in school. However, teachers should be well prepared and supported to act in the diversities found in schools, and work as agents that include pedagogical projects and school curricula capable of advancing social relations, provoking the emergence of new intercultural relations capable of unifying cultures and People promoting learning and equal opportunities for all individuals included in the school and non-school education processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARVALHO, Rosita Edler. Removendo Barreiras para a aprendizagem. 4° Ed. Porto Alegre, 2002.

CORTELLA, Mário Sérgio. A escola e o conhecimento: Fundamentos Epistemológicos e Políticos.http://deacoordenacao.blogspot.com.br/2013/08/cortella-mario-sergio-escola-e-o.html.Consultado em 19/09/2016

CORTESÃO, Luiza. Ser Professor: Um Ofício em Risco de Extinção? Reflexões sobre práticas educativas face à diversidade no limiar do século XXI Edição/reimpressão: Editora: Edições Afrontamento, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 33° ed. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 8° ed. Paz e terra, Rio de Janeiro, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários a pratica educativa. 25°ed. Paz e Terra, São Paulo, 1996.

GADOTTI, Moacir. Diversidade Cultural e Educação para Todos. Editora Graal, Juiz de Fora-RJ, 1992.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. Editora Feevale, Novo Hamburgo-RS, 2003.

Gestão da diversidade na sala de aula, Estudo de caso/2009. Disponível em:

http://bdigital.cv.unipiaget.org:8080/jspui/bitstream/10964/196/1/. Consultado em 25/09/2016

GRISPINO, Izabel Sadalla- A Pratica Pedagógica, Estruturando Pedagogicamente a Escola. Editora Compacta, 2004.

HALL, Stuart - A identidade cultural na pós-modernidade, Rio de Janeiro, Editora DP&A, 2006, tradução: Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro.

LIBANÊO, José Carlos. Adeus professor, Adeus Professora? Novas exigências Educacionais e Profissão Docente. Cortez Editora, Goiânia,1998.

MIRANDA, Flavine Assis de. Desigualdade social e Dualidade Escolar: Os Programas de Aceleração da Aprendizagem e a Escola Unitária em Gramsci http://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/ RevistaEletronica/edi4_artigoflavinemiranda.pdf. Consultado em19/09/2016.

NÓVOA, Antônio. Desafios do Trabalho do Professor no Mundo Contemporâneo. Simpro - SP, São Paulo, 2007.

NÓVOA, Antônio. Professores: imagem do futuro presente. Editora: Educa, Lisboa, Portugal, 2009. Disponível em:

http://pt.slideshare.net/mzylb/antonio-novoa-novo-livro. Consultado em 19/09/2016.

PISTRAK. Fundamentos da Escola do Trabalho: 1ª ed., Editora Expressão Popular, São Paulo, 2000.

SANTOS, IVONE APARECIDA DOS, Educação para a Diversidade: uma prática a ser construída na Educação-Básica-Paraná/2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2346-6.pdf. Consultado em 25/09/2016.

SOARES, Alexsandro Rosa, A Influência da Cultura no Processo de Construção da Identidade da Criança de Ensino Fundamental.

http://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=640. Consultado em 25/09/2016.

Taylor e a Educação na Sociedade Moderna São Paulo/Nov.2007. Disponível em http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/ea000391.pdf. Consultado em 25/09/2016.

UNESCO, Relatório Mundial da, investir na Diversidade Cultural e no Diálogo.

Intercultura. Disponível em

http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001847/184755por.pdf. Consultado em 25/09/2016.

V Colóquio Internacional Paulo Freire - Recife, 19 a 22-setembro 2005. Disponível em: http://gestaouniversitaria.com.br/artigos/v-coloquio-internacional-paulo-freire. Consultado em 19/09/2016.

Published

2019-10-12

How to Cite

Moro, L. S. (2019). Teaching performance in the teaching-learning process: Pedagogical challenges in sociocultural diversities. Revista De Estudos Pedagógicos Do Cariri, 1(01), 31–38. Retrieved from https://portalee.com.br/index.php/repc/article/view/59