Historical-conceptual delineation on school and family skills in the education of the individual

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8387763

Keywords:

Education, Learning, School, Family

Abstract

This article discusses the importance of clearly recognizing which family and school roles in shaping the individual. To this end, a literature survey was carried out, approaching some authors, verifying that the family has delegated to school several tasks, among which the role of providing for the child's education. In the approach to the subject turned to the literature search yielding theoretical basis related to some concepts, such as family, school, learning and human development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel. O direito do trabalhador à educação. in: GOMES, Carlos Minayo [et al] Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. 3 ed. São Paulo: Cortez, 1995.

CONTENTE, Raquel Seixas. Origem da palavra aprender. 2020. Disponível em: https://origemdapalavra.com.br/palavras/aprender/. Acesso em: 25 ago. 2021.

ENGELS, Friedrich. A origem da família, da propriedade privada e do estado. Trad. Leandro Konder. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira. (Coleção Perspectivas do homem, v. 99, série ciências sociais), 1984.

ESTEVES, Jose M. A terceira revolução educacional: a educação na sociedade do conhecimento. São Paulo: Moderna, 2004.

ESTRAVIZ, Dicionário. Exocêntrico. 2019. Disponível em: https://estraviz.org/exoc%C3%A9ntrico. Acesso em: 18 set. 2019.

FOUCAULT, M. (1999). Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20a Edição. Petrópolis: Vozes.

FUJINO, Ilka Miranda. O que pensam as crianças sobre a escola? 2019. Disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/prefix/12814/1/ O%20que%20pensam% 20as%20crian%C3%A7as%20sobre%20a%20escola.pdf.

Acesso em: 06 jun. 2019.

JUIF, P.; DOVERO, F. Guia do estudante de ciências pedagógicas. Lisboa: Editorial Estampa, 1972.

MALDONADO, Maria T. Comunicação entre pais e filhos: a linguagem do sentir. São Paulo: Saraiva 1997.

MARQUES, R. (2001). Professores, família e projeto educativo. Porto, PT: Asa Editores.

MARTINS, Lilian. Educação e escolarização: confusão entre conceitos atrapalha aprendizado. confusão entre conceitos atrapalha aprendizado. 2018. Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/educacao/educacao-e-escolarizacao-confusao-entre-conceitos-atrapalha-aprendizado-70zrdbytg1wibx3vnzm378zen/. Acesso em: 18 maio 2019.

NETO, I. L. e SANTOS, H. B. (2017) Investigação das memórias escolares de estudantes universitários. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, V.21, n.3, p. 561-571, set-dez.

PEREIRA, M. (2008). A relação entre pais e professores: uma construção de proximidade para uma escola de sucesso. Universidade de Málaga.

PORTUGUÊS, Dicionário Online de. Significado de Egocêntrico. 2019. Disponível em: https://www.dicio.com.br/egocentrico/. Acesso em: 11 jun. 2019.

RIOS, Dermival Ribeiro. Minidicionário Escolar da Língua Portuguesa. São Paulo: Dcl, 2009.

ROMANELLI, G. Autoridade e poder na família. IN: Carvalho, M. C.B.A. Família contemporânea em debate. São Paulo: EDUC/Cortez, 2005.

TARDIFF, Maurice. Saberes docentes – formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TEDESCO, J.C. O novo pacto educativo: educação, competitividade e cidadania na sociedade moderna. São Paulo: Ática, 2002.

TUNES, E. e PEDROZA, L. P. (2011) O silêncio ou a profanação do outro. In: Tunes, E. (Org.) Sem Escola, sem documento. Rio de Janeiro: E-Papers. p. 15-29.

Published

2019-09-12 — Updated on 2023-10-12

Versions

How to Cite

Nóbrega Martins, R., & Alencar Martins, R. A. (2023). Historical-conceptual delineation on school and family skills in the education of the individual. Revista De Estudos Pedagógicos Do Cariri, 1(01), 17–30. https://doi.org/10.5281/zenodo.8387763 (Original work published September 12, 2019)